Izraelben számtalan kiránduló helyet találnak a zsidóság iránt érdeklődő, vagy azt gyakorló utasok. Gondolhatunk itt mindenek előtt a négy szent városra: Jeruzsálemre, Hebronra, Cfátra és Tibériászra.
A ” Négy szent város ” elnevezés története
Ezt a jelzővel a 16. században ruházták fel az említett városokat – mind a négyet más és más okok miatt. A csoportosulás célja első sorban az adománygyűjtés volt. A négy szent városban lakó zsidó közössegek részére Rabbi Moshe Alshich, Rabbi Yosef Caro, és Yitzchak Luria and David ibn Zimra rabbik rendeztek karitativ kampányokat Európa szerte.
Jeruzsálem
Jeruzsálem volt a zsidó vallásgyakorlat központja, hiszen itt állt Bölcs Salamon Első Szentélye, majd később a Második Szentély is. Itt őrizték ennek belsejében, a Szentek Szentélyében Mózes kőtábláit – valamint az ennek udvarán folyó áldozati kultusz szerves része volt a vallási életnek. Jeruzsálemben gyűlt össze a nép a három zarándok ünnep alkalmával: Pészachkor, Savuotkor és Szukkotkor.
Ismerjük meg Jeruzsálemet és annak érdekességeit!
További látnivalók Jeruzsálemben:
Machane Yehuda piac
Izrael Múzeum
Yad Vasem Holokauszt Múzeum
Cidkijahú barlangja
Bibliai Állatkert
Mamilla negyed
Yad Kennedy kiránduló hely Jeruzsálem mellett
Bár nem Jeruzsálemben van – de tematikailag ide tartozik az Áriel Bibliai Parkot is. Itt megtekinthetjük a Sivatagi Szentély élethű mását, amely a Salamoni Szentély előtti időkből szármozik.
Cfát
Cfáton virágzott a kabbala és a zsidó miszticizmus – minthogy számos híres bölcs választotta lakhelyéül. Gondolhatunk itt Luriára vagy a zsidó életmódot taglaló egyik fő művet, a Sulchan Aruchot megíró Joszef Karó rabbira.
Hebron
Hebronban volt az ősapák és ősanyák temetkezési helye – mégpedig a Makpéla barlangban. Úgy tartjuk, hogy itt nyugszik Ádám és Éva, Ábrahám, Izsák, Jákób, Sára, Rebeka, Ráchel és végül itt van Ézsau feje is.
Tibériász
Tibériász volt Jeruzsálem pusztulása után a zsidó élet központja – még a 70 fős vallási bíróság, a Szanhedrin is ide költözött.
A négy szent város és a négy ősi elem!
A négy szent város mindegyikét egy-egy elementáris erőhöz szokás hasonlítani. Jeruzsálem testesíti meg a tűzet – az itt folyt áldozati kultusz miatt. Hebron a földet – a temetkezési hely miatt. Tibériász a vizet – a közeli Kinneret tó miatt. És végül Cfát szimbolizálja a levegőt – minthogyan magason (900 m) fekszik, előszeretettel festenek itt kékkel ami az eget szimbólizálja, vallamint a szemmel verés ellen is kiváló . Harmadrészt pedig magának a kabbalának is van egy levegős, égi természete.
Ajánljuk a zsidó bölcsek, és rabbik sírjainak meglátogatását is – ezek listája itt található.
- Hebron
Machpéla barlang – az ősapák és ősanyák temetkezési helye
Ráchel sírja - Jeruzsálem
Dávid király sírja
Smuel próféta sírja - Jerikó
Béke Jeruzsálemre zsinagóga - Echtaol
Dán próféta sírja - Yavne
Rabbi Gamliel sírja - Yehoud
Juda sírja - Kfar Saba
Benjamin sírja - Eyal
Simeon sírja (romos) - Kfar ‘Heres
Caleb sírja
Yeshua Ben Nun sírja - Sichem
Josef, ha cadik - BetShearim
Rabbi Yehuda Ha Nassi sírja - Mach’had
Jónás próféta sírja - Tibériász
Rabbi Meir Ba’al Haness sírja
Rabbi Hiyya sírja
Rabbi Akiba sírja
Rabbi Moshe Chaim Luzzato sírja
Maimonidesz sírja
Rabbi Yohanan Ben Zakai sírja - Haifa
Éliás próféta sírja
Nachmanidész sírja
Shefar’am
Rabbi Yehuda Ben Baba sírja
Régi zsinagóga - Kaboul
Ibn Ezra - Houkok
Habakuk próféta sírja - Peki’in
Rabbi Chimon Bar Yohai barlangja - Meron
Rabbi Yohanan Ha Sandlar sírja
Hillel sírja
Rabbi Shamai sírja - Cfát
Rabbi Pinhas Ben Yair sírja
Ha-ari sírja + zsinagóga
Rabbi Slomó Elkabetz
Yosef Karo sírja + zsinagóga
Rabbi Moshe Cordovero sírja
Shem és ever barlangja
Rabbi Na’houm Ich Gamzou sírja
Rabbi Abouhav zsinagóga - Amouka
Yonatan Ben Ouziel sírja - Gouch halav
Chemayah és Abtalion sírja - Netivot
Rabbi Israel Abou’hatsira sírja